koffein terhesen epelus.hu

Koffein várandósság alatt - Ihatnak-e kávét a várandós nők? Mi a helyzet más koffeintartalmú italokkal vagy ételekkel?

Ha a koffeinről és a várandósságról van szó, a szakértők azt tanácsolják a kismamáknak, hogy napi 200 milligramm alá korlátozzák a bevitelüket, ami körülbelül egy csésze kávé. Jó ötlet azonban a terhesség alatt csökkenteni a koffeint, amennyire csak lehet, mert még kisebb mennyiség is hatással lehet a babára. A koffein megtalálható különféle ételekben és italokban is. Ráadásul a különböző kávémárkák nagyon eltérő mennyiségben tartalmaznak koffeint.

Ihatnak-e kávét a várandós nők?

A rövid válasz: igen, a várandós nők ihatnak kávét. Fontos azonban figyelni a kávéfogyasztást és a koffein bevitelét a terhesség alatt. A koffein nem teljesen egyértelmű módon befolyásolhatja terhességet és baba egészségét.

Az Amerikai Szülészek és Nőgyógyászok Kollégiuma (ACOG) azt tanácsolja a terhes nőknek, hogy napi 200 milligramm alá korlátozzák a koffeinbevitelüket, ami márkától függően akár 2,5 dl-es kávé is lehet.

kávé fogyasztás várandósan epelus.hu

Mennyi koffein biztonságos a terhesség alatt?

Bár a hivatalos ajánlás napi 200 mg vagy annál kevesebb, egyes szakértők úgy vélik, hogy a terhesség alatt a koffein mérsékelt mennyisége is kockázatot jelenthet.

Korábban a tanulmányok a magas koffeinfogyasztást (több mint napi 200 mg) összefüggésbe hozták azzal, hogy a csecsemők a terhességi korukhoz képest kicsik, vagy fennáll a méhenbelüli növekedési retardáció (IUGR) kockázata. A National Institutes of Health kutatói azonban a közelmúltban azt találták, hogy azoknak a nőknek, akik napi 200 mg-nál kevesebb koffeint ittak a várandósság alatt, (mindössze fél csésze kávét naponta), valamivel kisebb babát hoztak a világra, mint a koffeint nem fogyasztó társaik.

A kutatók megjegyezték, hogy a koffeinről úgy tartják, hogy a méhben és a méhlepényben összehúzza a véredényeket, ami csökkentheti a magzat vérellátását és gátolja a növekedést. Azt is elmondták, hogy a koffein potenciálisan megzavarhatja a magzati stresszhormonokat, ezzel kockára téve a csecsemők gyors súlygyarapodását a születés után, valamint növeli az elhízás, a szívbetegség és a cukorbetegség kialakulásának kockázatát későbbi életük során.

Más tanulmányok azonban nem találtak összefüggést a terhesség alatti mérsékelt koffeinfogyasztás (napi 200 mg-nál kevesebb) és az olyan problémák között, mint az alacsony születési súly, a retardáció, a vetélés vagy a koraszülés. Ez az oka annak, hogy a terhesség alatti mérsékelt koffeinfogyasztást a legtöbb szülésznő nem ellenzi.

Ennek ellenére, mivel még folynak az ezzel kapcsolatos vizsgálatok, jó ötlet a terhesség alatt a lehető legnagyobb mértékben korlátozni a koffeinfogyasztást, és az ajánlott napi 200 mg-os határon belül maradni.

A koffein hatása a várandósság alatt

Amikor megiszol egy csésze kávét, a koffein átjut a placentán a magzatvízbe és a baba véráramába. Amíg a testedben az anyagcsere folyamatok beindulnak és megszabadul a koffeintől, a baba szervezete még mindig fejlődik, és ezáltal sokkal hosszabb időbe telik a koffein feldolgozása. Ennek eredményeként a baba sokkal hosszabb ideig van kitéve a koffein hatásának, mint te.

Lehetséges, hogy eddig nem okozott semmilyen problémát számodra a koffein, de a várandósság alatt a szervezeted nem úgy fogadja mint azelőtt.

Serkentő hatású, ezért emelheti a pulzusszámot és a vérnyomást. Ráadásul idegesnek érezheted magad miatta és álmatlanságot is okozhat. A koffein súlyosbíthatja a terhességi problémákat, például a gyomorégést vagy a gyakori vizelést is.

A koffein hatásai a terhesség előrehaladtával észrevehetőbbek lehetnek. Ennek az az oka, hogy a szervezet koffeinlebontó képessége lelassul, így a véráramban magasabb szintje lesz megtalálható. A második trimeszterben majdnem kétszer annyi ideig tart a koffein eltávolítása a szervezetből, mint amikor nem voltál várandós. A harmadik trimeszterben ez közel háromszor annyi ideig tart. Ez azt is jelentheti, hogy több koffein jut át ​​a placentán és jut el a babához, aki nem tudja hatékonyan feldolgozni.

Még egy nyomós ok arra, hogy csökkentsük a kávé és a tea fogyasztását, akár koffeintartalmú, akár nem. Ezek az italok olyan vegyületeket tartalmaznak, amelyek megnehezítik a szervezet vasfelvételét. Ez azért fontos, mert sok várandós nőnek már így is vashiánya van.

Próbáld meg az étkezések közé időzíteni a kávé vagy tea elfogyasztását, így kevésbé lesz hatással a vas felszívódására.

De mégis mikor térhetsz vissza a szokásos kávé és koffeinfogyasztásodhoz?
Attól függ. A koffein egy része átjuthat a babához az anyatejben, ezért is jó ötlet korlátozni a koffeinbevitelt amíg szoptatsz, különösen az első néhány hónapban.

kávé várandósság alatt

Mely ételek és italok tartalmaznak koffeint?

A koffein sokkal több mindenben megtalálható, mint a kávéban, ráadásul a koffein mennyisége termékenként, sőt márkákként is nagyon eltérő. Figyelj arra, hogy a nap folyamán milyen ételeket és italokat fogyasztasz, azokat mekkora mennyiségben, hogy tisztában leszel azzal, hogy valójában mennyi koffeint viszel be a szervezetedbe.

A koffeinbevitel szabályozásához tisztában kell lenned minden forrással, például teával, üdítőitalokkal, energiaitalokkal, csokoládéval vagy kávéfagylalttal. A koffein a növényi termékekben és a vény nélkül kapható gyógyszerekben is megtalálható, beleértve néhány fejfájás-, megfázás- és allergia elleni gyógyszert. Olvasd el mindig figyelmesen a címkéket és a tájékoztatókat!

Az egy adag kávéban lévő koffein mennyisége nagyon változó, a bab típusától, a pörkölés módjától, a főzés módjától és természetesen a csésze méretétől függően.

A koffein csökkentésének módjai a várandósság alatt

Bár jó okaink vannak arra, hogy elhagyjuk a koffeint a várandósság alatt, ez sajnos nem mindig könnyű.

Előfordulhat, hogy a vágyad, egy csésze kávéra, az első trimeszterben alábbhagyhat amikor reggeli rosszullétek kínoznak, azután a várandósság második szakaszában teljes intenzitással tér vissza.

Fontold meg az alábbi tippeket, amelyek elősegítik a kevesebb koffein fogyasztást a várandósság alatt:

  • Fokozatosan csökkentsd – Ha elhivatott kávéimádó, tearajongó vagy kólarajongó vagy, a koffein megvonása valószínűleg nem lesz könnyű. A tünetek, köztük fejfájás, ingerlékenység és letargia csökkentése érdekében fokozatosan csökkentsd a megszokott adagot, viszont ügyelj a napi 200 mg-os határértékre.
  • Próbálj ki kevesebb koffeint tartalmazó keverékeket – Kezd azzal, hogy koffeinmentes kávét keversz a szokásos kávédhoz, fokozatosan növelve a koffeinmentes arányt. Vagy használj több tejet és kevesebb kávét. Otthon próbálj meg kisebb mennyiségű őrölt kávét (vagy tealevelet) használni, vagy rövidebb ideig főzni. Ha egy teászacskót csak egy percig hagyunk ázni öt helyett, az akár felére is csökkenti a koffeinmennyiséget.
  • Válts koffeinmentesre – Fontold meg a váltást, legalább a második csésze kávé vagy tea esetében. (A koffeinmentes italok is tartalmazhatnak némi koffeint, de általában kis mennyiségben.)
  • Keress más energiaforrásokat – Tegyél meg mindent annak érdekében, hogy sokat aludj éjszaka, korán feküdj le, és amikor csak teheted, pihenj a nap folyamán.
  • Egyél jól és mozog – Már egy kicsi testmozgás is energialöketet adhat.

Bár a gyógyteák gyakran nem tartalmaznak koffeint, kérdezd meg az orvosodat, mielőtt bármilyen teafüvet választanál. Egy csésze borsmenta vagy gyömbér tea jót tehet, de néhány gyógytea nem biztonságos a terhességre. Erről itt írtunk bővebben! ››

Teendők A Várandósság Alatt, Felkészülés A Szülésre tanfolyamunkat, azoknak a jelenlegi és leendő kismamáknak ajánljuk, akik szeretnének felkészülni az előttük álló feladatokra, teendőkre, a szülés folyamatára, annak nehézségeire, szépségeire. Szeretnék megérteni és látni az egész folyamatot, hogy melyik időszakban mire számíthatnak, és előre szeretnék megtervezni az elkövetkező hónapok történéseit!

Forrás:
https://www.babycenter.com/pregnancy/diet-and-fitness/caffeine-during-pregnancy_3955?bclink=feat1title&utm_content=edit&liveconnect=54bf080e90a18a513aa1d880f76b038f&utm_source=email&utm_medium=email&utm_campaign=en_US_highlights_20210921_preg1_A&pe= ACOG. 2020. Committee Opinion. Moderate Caffeine Consumption During Pregnancy. American College of Obstetricians and Gynecologists. https://www.acog.org/clinical/clinical-guidance/committee-opinion/articles/2010/08/moderate-caffeine-consumption-during-pregnancy [Accessed May 2021]

Center for Science in the Public Interest. 2021. Caffeine Chart. https://cspinet.org/eating-healthy/ingredients-of-concern/caffeine-chart [Accessed May 2021]

Hoyt, AT et al. 2013. Maternal caffeine consumption and small for gestational age births: Results from a population-based case-control study. Maternal and Child Health Journal 2014 Aug;18(6):1540-51. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24288144/ [Accessed May 2021]

James, JE. 2020. Maternal caffeine consumption and pregnancy outcomes: a narrative review with implications for advice to mothers and mothers-to-be. BMJ Evidence-Based Medicine. https://ebm.bmj.com/content/26/3/114.info [Accessed May 2021]

March of Dimes. 2020. Caffeine in Pregnancy. https://www.marchofdimes.org/pregnancy/caffeine-in-pregnancy.aspx [Accessed May 2021]

NIH. 2021. News Release. Moderate daily caffeine intake during pregnancy may lead to smaller birth size. National Institutes of Health. https://www.nih.gov/news-events/news-releases/moderate-daily-caffeine-intake-during-pregnancy-may-lead-smaller-birth-size [Accessed May 2021]

Nisenblat V, Norman RJ. 2015, reviewed 2021. The effects of caffeine on reproductive outcomes in women. UptoDate – https://www.uptodate.com/contents/the-effects-of-caffeine-on-reproductive-outcomes-in-women [Accessed May 2021]

Bevásárlókosár
Tetejére görgetés